Notice: Undefined variable: is_wp_mobile in /home/moghadda/public_html/wp-includes/vars.php on line 152
مصاحبه ی مفصل با سعید سام : 30 قطعه برای آلبوم جدید مهدی مقدم تولید کرده ایم ! – مهدی مقدم

پیام

مصاحبه ی مفصل با سعید سام : ۳۰ قطعه برای آلبوم جدید مهدی مقدم تولید کرده ایم !

2808 بازدید ها
 ۳۰ قطعه برای آلبوم جدید مهدی مقدم تولید کرده ایم !

موسیقی ایده آل –  مریم رفایی:سعید سام آهنگساز و تنظیم کننذه خوب کشورمان است که کارهای او را با خواننده های پرطرفداری شنیده اییم و به یاد داریم.او که یکی از پرکاران این عرصه در سال ۹۲ است این روزها روز های پرکاری را سپری میکند.آخرین آلبومی که در آن حضور داشته آلبوم پنجم مهدی مقدم می باشد که روزهای نهایی تولید خود را پشت سر میگذارد.به همین بهانه به سراغ او رفتیم تا جزییات کارهای ایشان را از زبان خودشان بشنویم و جویا شویم.

بیوگرافی؟
سعید سام هستم متولد خرداد ۱۳۶۵ در تهران متولد شدم، در ورامین بزرگ شدم.اواخر سال ۸۲ وارد کنسرواتوار موسیقی تهران شدم، ۲سال و نیم درس خواندم و متاسفانه به دلیل اینکه شرایط برای ادامه تحصیلم درخارج از کشور فراهم نبود، دانشگاه را رها کردم و بطور جدی به کار موسیقی مشغول شدم. آلبوم آقای فرهاد معادیان اولین آلبومی بود که بصورت فول آلبوم کار کردم، اولین کاری که از من پخش شد کاری بود که برای مهدی مقدم ساختم و تا به امروز در ۱۳آلبوم همکاری داشتم و بالای شاید هزار تا کار تولید کرده ام. با خواننده هایی زیادی ازجمله مهدی مقدم، فرهاد مهادیان، کوروش صنعتی، نریمان، سعید عرب،میلاد کیانی، شهاب رمضان و… کار کرده ام.

نظرتان به عنوان یک آهنگساز درباره موسیقی پاپ چیست؟
موسیقی پاپ از اسمش مشخص است سبکی مردم پسند است، اما اهالی موسیقی متاسفانه دنبال ایده نو نیستند و منتظر هستند کسی کاری را انجام دهد و ۵۰ نفر عین همان کار را تولید و پخش کنند و مردم از آنجایی که نمی توانند سبک های مختلف موسیقی پاپ را انتخاب کنند، مجبور هستند بشنوند و از بین همان کارها انتخاب کنند. دوستان موزیسین از لحاظ ساز و سلیقه ای که کار میکنند در سطح خوبی هستند اما این تکرار در کارها خیلی بد است ولی در نهایت میتوان گفت پیشرفت خوبی داشتیم.

سعید سام چقدر سعی کرده در آهنگسازی و تنظیم هایش تکرار و الگو برداری صورت نگیرد؟
کارهایی که من تولیدکرده ام و جواب گرفتم، کارهایی بودند که اصلا شبیه هم نبوده است و اگر ۵تا۱۰تا کار را کنار هم بگذارید اصلا شباهت در آهنگسازی و تنظیم نمی بینید، برای مثلا ملودی که برای شهاب رمضان، مهدی مقدم (نیستی دارم دق می کنم)، رضا شیری(بزن زیر گریه) و سعید عرب ساختم همه این کارها باهم متفاوت است. من همیشه دوست داشتم خلاف جهت آب حرکت کنم، مثلا (نیستی دارم دق میکنم) سال ۸۷ تولید شد و اواخر همان سال پخش شد که این نوع ریتم شیش و هشت اسلو باب شد و همه رو آوردند به این نوع کارها که بعد از آن (بزن زیر گریه) را برای رضا شیری تولید کردم، یعنی در اوج اینکه همه داشتند کار شیش و هشت اسلو می ساختند، من کار بزن زیرگریه را با ریتم اسلو و شعری کاملا احساسی ساختم و آن کار هم در زمان خودش طرفدار پیدا کرد. آن سبکی را که همه میگویند تولید کن را انجام نمیدم و کاری را که دوست دارم انجام میدهم و تا جایی که توانسته ام موزیک نو تولید کردم و به اشخاصی که تازه کار هستند برای آهنگسازیشان خط داده ام ، البته خیلی هایشان هم میگویند که ما می خواستیم کاری که میسازیم مثل یکی از کارهای شما
باشد.

اولویت شما در آهنگسازی و تنظیم چیست و آیا سبک خاصی برای کارهایتان دارید؟
بیشتر دوست دارم کارم خواننده محور باشد و سعی میکنم با خواننده هایی کار کنم که بتوانند خوب بخوانند و کار را ادا کنند، چون مردم اول صدای خواننده را می شنوند و بعد راجع به مابقی کار نظر میدهند، در غیر این صورت هیچکس جز همکارها نمیگوید ملودی و تنظیم خوب بود ولی صدای خواننده مناسب نیست. سبک خاصی مد نظرم نیست و سبک های زیادی کار کردم و بیشترین کارهایی را که انجام می دهم احساسی است و بخاطر همین فضا سازی خوبی دارد، وقتی که میخواهم کاری را بسازم تصویری برای خودم دارم براساس همان تصویر و ایده ای که دارم،  کارم را می سازم و وقتی یک نفر میشنود، بتوانم تصویری که در ذهن داشتم را منتقل کنم.

از همکاریتان در اولین آلبوم میلاد کیانی (یه جور دیگه) بگویید و اینکه آشنایی و همکاریتان با آقای کیانی از کجا شروع شد و آلبوم ایشان را به عنوان اولین آلبومشان چگونه ارزیابی میکنید؟
به واسطه نیما علامه که ایشان از دوستان خوب من هستند، کارهای میلاد را شنیدم. یک روز میلاد با من تماس گرفت و پیشنهاد همکاری در آلبومش را به من داد و خواست که یک قطعه را برایش آهنگسازی کنم و ما کار «من و تو» را برای شروع انجام دادیم و میلاد خواننده ای بود که با تصویر شناخته شد و این اولین کاری از ایشان بود که بدون تصویر و به صورت سایتی منتشر شد و از کارهای قبلی میلاد خیلی بهتر بود و خیلی هم خوب جواب گرفت و مورد پسند مردم قرار گرفت. در آن زمان من کار زیاد داشتم و میلاد هم وقت کمی برای تولید آلبوم داشت بخاطر همین من توانستم در یک کار دیگر به اسم «ایستگاه آخر» با ایشان همکاری کنم.برای اولین آلبوم می توانم بگم آلبومی معمولی روبه خوب بود، در صحبت هایی که با ایشان داشتم هم گفتم که می توانست بهتر بخواند و اشتباهی که میلاد در آلبومش داشت این آلبوم داری ۱۴قطعه بود، که این اصلا خوب نیست چون یک آلبوم موفق نهایتا باید ۹یا ۱۰ تراک داشته باشد.

در کدام یک از آلبوم هایی که سال ۹۲ منتشر و پخش شد به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده همکاری داشتید؟
۴آلبوم بوده است، آلبوم میلاد کیانی «یه جور دیگه»، مهدی یغمایی «یه دنیا حرف»، شهاب رمضان «جشن تنهایی»و آخرین آلبوم هم آلبوم سعید عرب «دریا»، آلبوم مهدی مقدم که به صورت فول آلبوم آهنگسازی و تنظیم را انجام داده ام که به زودی منتشر خواهد شد.

از آلبوم سعید عرب بگویید چون شما به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده اصلی این آلبوم بودید و نظرتان راجع به انتشار آلبوم قبل از پخش در تهران چیست؟
اگر بخواهم به عنوان یک شنونده کار بگویم، آلبوم منطقی بود و آلبومی نبود که فضایی جدا از هم داشته باشد و چیزی که شخصا در سایت ها دیدم، همه راضی بودند و فکر میکنم از آلبوم های دیگر بهتر است و متاسفانه من آلبوم مازیار فلاحی و بابک جهانبخش را گوش نکرده ام ولی آلبوم سعید را که شنیدم، بنظرم آلبوم خوبی است. اینکه بروی سایت ها پخش شده به نظرم دلیلش عدم تعیین زمان درست برای پخش آلبوم بوده که اول در شهرستان ها پخش شده و تا بخواهد در تهران پخش شود بروی سایت ها آمده است و در صحبتی که با سعید داشتم، گفت که از روی سایت ها جمع آوری کردم ولی جمع کردنش کار بسیار دشواری است.

در بین صحبت هایتان گفتید که آهنگسازی آلبوم جدید مهدی مقدم را برعهده دارید کمی راجع به آلبوم و اینکه چند قطعه دارد توضیح میدهید؟
من در آلبوم قبلی مهدی مقدم (احتیاط) به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده با ایشان همکاری کردم که ۱۲تراک از ۱۴تا را کار کردم، آلبوم جدیدشان هم به صورت فول آلبوم تنظیم و آهنگسازی را برعهده دارم. ما در حال حاضر ۲۵ کار تولید کردیم که قرار است ۳-۴ کار دیگر هم اضافه شود و که از بین این حدود ۳۰تا کار، ۸تا کار برای آلبوم انتخاب می شود.

وقتی به کارهایی که شما آهنگسازی کردید نگاه میکردم، متوجه این موضوع شدم که شما بیشترین همکاری را در زمینه ترانه سرا با آقای علی استیری داشتید و کمتر با دیگر ترانه سراها همکاری کرده اید، آیا دلیل خواصی دارد؟
بله، من در این آلبوم هایی که اخیرا روانه بازار موسیقی شده ازجمله ۲تراکی که برای میلاد کیانی آهنگسازی کردم، ترانه اش از علی استیری بود اما ترانه ای که برای مهدی یغمایی آهنگسازی کردم از علی بحرینی بود و ۴تا کاری هم که برای سعید عرب ساختم از علی استیری نبود. من با ترانه سراهای زیادی کار کردم مثل آقای علی بحرینی، یاحا کاشانی، خانم مکرم و … ولی ۸۰درصد از کارهایی را که آهنگسازی کردم ترانه اش برای علی استیری بود، ما دوستی و همکاری بسیاری با هم داریم و تقریبا از ۸سال پیش با هم کار میکنیم و تا به حال به مشکل برنخوردیم و کار همدیگر را می فهمیم، ایشان وقتی به ایشان ملودی میدهم، میدانند که چه ترانه ای بنویسند و وقتی هم ایشان ترانه ای را می سرایند، من میدانم که این کار چه ملودی میخواهد درکل فضایمان به همدیگر خیلی نزدیک است.

تا به حال برای تیتراژ برنامه ای آهنگسازی کرده اید و آیا تصمیم دارید برای تلویزیون آهنگسازی کنید که کمی مردم عام تر با شما آشنا شوند ؟
این یک واقعیت است که ترانه سرا و آهنگساز در چشم نیستند، حتی اگر بخواهند برای تلوزیون کار تولید کنند. در حال حاضر خیلی کار برای تلویزیون ساخته می شود ولی کسی آهنگساز و ترانه سرا را نمیشناسد. آهنگسازها بیشتر با موزیسین ها و خواننده در ارتباط هستند. برای مثال تیتراژهایی که برای ماه رمضان ساخته شد کسی آهنگساز را نمی شناسدو فقط موزیسین ها پیگیر هستند ولی در کل خوب است و من تیتراژ برنامه ویتامین ۳ را کار کردم که از مهرماه پخش می شود. البته چند تا فیلم کار کردم، فیلم «شرقی» با بازی مرحوم خسرو شکیبایی که در ۲جشنواره قبلی پخش شد ولی متاسفانه اکران عمومی نشد.صحبتی با آقای افشانی داشتیم راجع به موسیقی متن و تیتراژ فیلم آقای الف با بازی مهدی مقدم که به دلیل وجود یکسری مشکلات نشد.دوست دارم که کار کنم چون رشته تحصیلی ام در دانشگاه، آهنگسازی فیلم بوده و بخاطر همین علاقه دارم و البته آهنگسازی که من خواندم با چیزی که الان شاهدش هستیم تفاوت های بسیاری دارد و درکل دوست دارم که کار کنم.

اولین چیزی که در آهنگسازی سعید سام مطرح است چیست و آیا شخصی در کارهای شما تاثیر گذار است یا خیر؟
بروی تلفیق شعر و ملودی خیلی حساس هستم و در آهنگسازی، ملودی که به دلم بنشیندمهم تر است و خیلی جواب بیشتری ازش میگیرم تا اینکه کسی به من بگوید که چگونه ملودی بسازم. هدف از کارم مشخص است. در کارهایم اول هدفم را مشخص میکنم و سعی میکنم تلفیق شعر و ملودی را رعایت کنم تا به هدفم برسم.

در چندوقت اخیر ما شاهد روی آوردن آهنگسازهایمان به سمت خوانندگی بوده ایم، آیا سعید سام هم قرار است روزی بخواند و به عنوان یک خواننده مطرح شود؟
خواندن را اصلا دوست ندارم با اینکه صدای بسیار خوبی دارم (با خنده). من قبلا کاری را با مهدی مقدم به صورت مشترک خواندیم ولی هیچ علاقه ای به خوانندگی ندارم، شاید روزی برای دلم بخوانم اما دوست دارم که کار تولید کنم.

به نظر شما جایگاه فعلی موسیقی ما با سطح جهانی قابل مقایسه است؟
قابل مقایسه نیستیم و خیلی جا داریم که بخواهیم با دنیا مقایسه شویم. پتانسیل و استعدادها را داریم ولی امکانات برای مقایسه ندارمو متاسفانه به موسیقی آنطور که باید و شاید بها نمی دهند و اگر این اتفاق می افتاد حتما می توانستیم مقایسه شویم. برخی از دوستان هستند که دارند کارهای جمعی خوبی انجام میدهند مثل مهران عباسی و خیلی از خواننده های ایرانی که در کشور نیستند ولی دارند کارهای بین المللی انجام میدهند. ما اولین چیز رسانه درستی برای خودمان متاسفانه نداریم، مگر سایت ها و مجلات آن هم به صورت محدود حمایت می کنند و اگر رسانه ای داشته باشیم حتما می توانیم مقایسه شویم. در حال حاضر کشورهای عربی و ترکیه خیلی به سطح جهانی نزدیک شده اند اما ما هنوز خیر.

به نظر شما مردم سلیقه موسیقی را تغییر میدهند یا اهالی موسیقی در تغییر سلیقه مردم نقش دارند؟
درست این است که اهالی موسیقی تغییردهند ولی الان می بینیم در برخی موارد مردم سلیقه موسیقی را تغییر میدهند که این کاملا اشتباه است، بخاطر اینکه ما باید خط بدهیم به مردم و متاسفانه کسانی که تازه وارد این حرفه می شوند هرچیزی که مردم دوست دارند را ارائه میکنند. مردم ما قدرت تصمیم گیری درست درمورد کار را ندارند و اگر کاری زیاد تولید و پخش شود، فکر میکنند که کار خوبی است و درواقع کار نادرست ارائه می شود.درستش این است که اهالی موسیقی تصیمیم گیرنده باشند.

نظرتان درمورد موسیقی «رپ» چیست و با نظر دیگر دوستان در این زمینه که موسیقی رپ مخرب موسیقی حال حاضر در کشورمان است موافق هستید؟
هر چیزی درست و غلط اش ممکن است مضر باشد، حتی موسیقی پاپ و سنتی هم غلتش می تواند ضربه بزند و همینطور موسیقی رپ، ولی سالمش نه مشکلی ندارد و چون تا به حال این نوع موسیقی را کار نکرده ام و سر رشته ای نداشتم نمی توانم نظر بدهم ولی به شخصه برخی از این نوع کارها را گوش کرده ام.

چرا شما که به عنوان پرکارترین تنظیم کننده سال گذشته بودید، درجایی نام شما مطرح نشد و مصاحبه ای نداشتید؟
اتفاقا خیلی هم گله دارم از این قضیه، من انتظار داشتم حداقل در مجلاتی که به صورت حرفه ای موسیقی را دنبال میکنند اسمی از من به عنوان پرکار ترین تنظیم کننده بیاورند.من فقط سال ۸۷در مجله اتفاق نو به عنوان پدیده موسیقی شناخته شدم و مصاحبه کوتاهی هم با مجله ای داشتم برای کارهایی که از ناصر عبداللهی ریمیکس کردم و مهرداد نصرتی و کسری جوادی  کار را خواندند که این ما این کار را با پیشنهاد مهرداد انجام دادیم و ایشان کمی هم گله داشتند گه چرا به عنوان تنظیم کننده اسمی از ایشان نیاوردم که در واقع من کاری که انجام داده بودم را گفتم. از همان زمان به بعد به واقعیت دیدم یک سری مافیا بازی هست که می خواهند دوستان خودشان را مطرح و تبلیغشان را میکنند.

کلام آخر؟
امیدوارم صنف یا اتحادیه ای ایجاد شود تا ما موزیسین ها بتوانیم کنار هم باشیم و تحت نظر یک مدیریت درست و قاطع همدیگر را ببینیم و صحبت کنیم و این خیلی می تواند به موسیقی ما کمک کند.

انتهای خبر/
منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

نظرات 2

  1. بابا سعید سام،تو دیگه کی هستی…..
    دم شما گرم…

  2. جالبه،از بین ۳۰ تا قطعه فقط ۸ تا واسه آلبوم جدید انتخاب میشه….پس باید کار خاصی بشه…

ارسال پاسخ

پاسخ دادن به نازنین لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *